Mikä on häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua? Miten häirintäepäilyä lähdetään selvittämään? Missä tilanteissa kurinpidolliset toimenpiteet tulevat kyseeseen? Millaisiin tilanteisiin työyhteisösovittelu sopii? Voidaanko ikivanhoja konflikteja tai hyvin tulehtuneita tilanteita sovitella?
Epäasiallinen kohtelu, kiusaaminen, häirintä ja syrjintä ovat ikäviä, mutta eivät suinkaan harvinaisia häiriöitä työyhteisöissä. Kuka tahansa työyhteisön jäsen, yksin tai osana ryhmää, voi syyllistyä häirintään tai epäasialliseen kohteluun. Häirinnän kohteeksi voivat joutua sekä työntekijät että esihenkilöt. Vastuu häirintätilanteiden selvittämisessä on kuitenkin aina työnantajalla. Tärkeää on, että työnantaja ja esihenkilöt tuntevat toimintavelvoitteensa ja rohkenevat puuttua asiaan oikealla tavalla.
Tässä koulutuksessa työ- ja virkasuhdeoikeuteen erikoistunut asianajaja ja työyhteisösovittelija Salla Pyymäki ja työyhteisösovittelija ja sovittelukouluttaja Harri Väisänen käyvät läpi häirinnän ja epäasiallisen kohtelun juridisia menettelyjä ja perehdyttävät osallistujat työyhteisösovitteluun tehokkaana vaihtoehtona puuttua tulehtuneisiin tilanteisiin.
Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua?
- Millainen toiminta ei ole häirintää?
- Tarvitseeko esihenkilön pelätä syyllistyvänsä häirintään, kun hän käyttää työnjohto-oikeuttaan?
- Toimintavelvoite häirintätilanteissa: milloin työnantajan on ryhdyttävä toimiin?
- Miten häirintäepäilyä lähdetään selvittämään?
- Missä tilanteissa kurinpidolliset toimenpiteet tulevat kyseeseen?
- Millaisiin tilanteisiin työyhteisösovittelu sopii?
- Mistä työyhteisösovittelussa on kyse?
- Missä kohtaa sovittelusta on hyötyä?
- Miten sovittelu etenee?
- Keitä sovitteluun otetaan mukaan?
- Kannattaako “pikkukiistoja” lähteä sovittelemaan?
- Voidaanko ikivanhoja konflikteja tai hyvin tulehtuneita tilanteita sovitella?
Kenelle?
Koulutus sopii mm.
- esihenkilöille ja tiiminvetäjille
- juristeille
- HR ammattilaisille
- työterveyshuollon ammattilaisille
- työyhteisösovittelijoille
Koulutuksen osallistuja saa:
- Tehokkaan ja asiantuntevan koulutusaamupäivän häirinnän ja epäasiallisen kohtelun juridisia menettelyistä ja työyhteisösovittelun hyödyntämisestä.
- Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille ennakkoon sekä koulutuksen aikana webinaarin chatissa. (Lähetä ennakkokysymyksesi: asiakaspalvelu.koulutukset@edita.fi).
- Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
- Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).Kun haluat ottaa palvelun käyttöösi, toimi näin.
Alennukset & Edut
- Edilexin käyttäjät: -15% koodilla EDILEX
- Creditan käyttäjät: -15% koodilla CREDITA
- Julkisen sektorin edustajat: -15% koodilla JULKINEN
- Juristiliiton jäsen: -20% koodilla JURISTILIITTO
Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.
Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.
Ryhmäetuhinnan saa, kun samasta organisaatiosta ilmoitetaan monta osallistujaa samalla kertaa.
Haluaisitko tilata omalle organisaatiollesi räätälöidyn koulutuksen? Tutustu tilauskoulutuksiimme.