Henkilöstöhallinnon tietosuoja

17.2.2022 09:00

Koulutus järjestetään verkossa

Mitä tietoja henkilöstöstä saa kerätä? Miten kauan tietoja saa säilyttää? Mitä tulee huomioida terveystietojen käsittelyyn liittyen? Entä mitä on huomioitava viestinnässä? Millaiseksi valvonta ja sanktiomenettely on muodostumassa? Miten koronavirustilanne vaikuttaa tähän kaikkeen, vai vaikuttaako? Miten tietosuoja toteutuu ns. whistleblowing-järjestelmissä?

Webinaarikoulutus vastaa ajankohtaisiin kysymyksiin ja käytännön ongelmakohtiin työelämän tietosuojasta. Saat kattavan kuvan henkilöstöhallinnon ja esihenkilöiden roolista ja velvollisuuksista tietosuoja-asetukseen liittyen. Webinaarissa käydään läpi työsuhteen elinkaaren mukaisesti henkilötietojen keräämistä, säilyttämistä ja hävittämistä.  

Sisältöä peilataan myös koronaviruksen aiheuttamaan erikoistilanteeseen ja huomioitavia asioita nostetaan tarpeen mukaan. Koronaviruksen osalta käsitellään työnantajan oikeus mitata kuumetta, koronavirukseen liittyvien tietojen oikeusperuste ja liikkumisen seuraamista koskevien tietojen käsittely pääpiirteissään. 

Työoikeuden ja tietosuojan kokeneet asiantuntijat pureutuvat webinaarissa mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaisia uusia vastuita ja velvollisuuksia EU:n tietosuoja-asetus on tuonut?
  • Mitä tietoja työntekijästä tai työnhakijasta saa kerätä? 
  • Miten kerättyjä henkilötietoja saa käyttää? 
  • Kenelle tietoja voi luovuttaa? Kenelle työntekijää koskevista tiedoista saa kertoa?
  • Miten koronavirustilanne vaikuttaa tietosuojakäytäntöihin?
  • Mitä oikeuksia rekisteröidyllä on, ja miten ne toteutuvat käytännössä?
  • Miten erityistä on huomioitava tietosuojan näkökulmasta työpaikan ilmiantojärjestelmissä (whistleblowing)? 
  • Miten tietopyyntöihin vastataan? Tuleeko rekisteröidylle luovuttaa esimerkiksi sähköpostit, joissa on hänestä maininta?
  • Terveystietojen käsittely – missä voi mennä mönkään?
  • Miten tietoja tulee säilyttää ja kuinka kauan?  
  • Entä jos kuitenkin mokataan? Mitä tiedetään sanktiomenettelystä meillä ja Euroopassa?

Kenelle?

Webinaari on suunniteltu erityisesti ajatellen henkilöstöhallinnon asiantuntijoita ja esimiehiä.

Se sopii myös henkilöstölakimiehille, työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille ja lakimiehille, työoikeuslakimiehille sekä muille työelämän tietosuojan ja työlainsäädännön parissa työskenteleville.

Webinaari on osa HR & tietosuoja -webinaarisarjaa.

Ohjelma

9.00 Henkilötietojen käsittely työsuhteen elinkaaren aikana

  • Yleistä tietosuojasta ja erityisesti tietosuoja-asetuksesta (Tietojen käsittelyperusteet ja tietojen käsittelyperusteet työsuhteessa)
  • Tietojen käsittely rekrytoinnissa
  • Tietojen käsittely työsopimusta tehtäessä ja työsuhteen aikana
  • Tietoja käsittelevien henkilöpiiri 
  • Terveydentilatiedot
  • Koronavirustilanne ja tietosuoja ml. rokotustietojen käsittely
  • Tietojen käsittely työsuhteen päättymisen yhteydessä
  • Tietojen säilyttäminen
  • Rekisteröidyn oikeudet 
  • Yhteistoimintamenettely 
  • Seuraamukset 

11.00 Webinaari päättyy

 

Alennukset & Edut

  • Edilexin käyttäjät: -15% koodilla EDILEX
  • Creditan käyttäjät: -15% koodilla CREDITA
  • Julkisen sektorin edustajat: -15% koodilla JULKINEN
  • Lakimiesliiton jäsen: -20% koodilla LAKIMIESLIITTO

Alennuskoodien alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.

Paikkoja ei enää tarjolla.

Ajankohta

Alkaa:  

17.2.2022 09:00

Päättyy:  

17.2.2022 11:00

Lisää tapahtuma kalenteriisi

Tapahtumapaikka

Koulutus järjestetään verkossa


Lisätiedot

Edita Lakikoulutukset

020 450 2040

asiakaspalvelu.koulutukset@edita.fi

Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kouluttajat

Leena Alapuranen, OTL, CIPP/E, Senior legal counsel

Leena Alapuranen on tietosuojaan ja yksityisyyden suojaan perehtynyt lakimies. Leenalla on vankka kokemus tietosuoja-asetuksesta ja sen käytännön soveltamisesta. Leena on toiminut useita vuosia kouluttajana tietosuojaan liittyvissä aiheissa.

maria-penttila.jpg (56 KB)

Maria Penttilä, asianajaja, varatuomari, Asianajotoimisto Roihu Oy

Maria Penttilä on erityisesti työoikeuteen erikoistuneen Asianajotoimisto Roihu Oy:n osakas. Marialla on yli kymmenen vuoden laaja ja monipuolinen kokemus erilaisten työoikeudellisten toimeksiantojen hoitamisesta. Maria konsultoi päivittäin työnantajia heidän arkisissa työoikeuden haasteissa ja hoitaa myös työsuhteeseen ja sen päättymiseen liittyviä vaativia oikeudenkäyntejä. Maria myös kouluttaa aktiivisesti erityisesti työoikeuden alalla.