Mitkä ovat onnistuneen whistleblowing-kanavan elementit? Miten laatia hyvä whistleblowing-ohjeistus henkilöstölle? Millaisista rikkomuksista WB-kanavan kautta voidaan ilmoittaa? Miten ilmoittajaa suojataan?
Jatkossa vähintään 50 työntekijää työllistävillä yksityisen ja julkisen sektorin organisaatioilla tulee olla sisäinen ilmoituskanava väärinkäytöksille. Whistleblower-direktiivi edellyttää, että väärinkäytöksistä voidaan ilmoittaa ilmoituskanavan kautta turvallisesti, ja niin, että ilmoittajan henkilöllisyys on suojattu. Kiellettyä on myös ilmoittajaan kohdistuvat vastatoimet. Onnistunut ja organisaatiota palveleva whistleblowing-kanava ja sen hallinnointi edellyttää sääntelyn asettamien vaatimusten tuntemista.
Tässä ajankohtaisessa webinaarikoulutuksessa käsittelemme käytännönläheisellä otteella onnistuneen whistleblowing-kanavan elementtejä. Pureudumme myös ilmoitusten käsittelyn yhteydessä vastaan tuleviin työoikeudellisiin kysymyksiin.
Webinaari kuuluu Whistleblowing-webinaarisarjaan. Voit osallistua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.
Koulutus vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat hyvän whistleblowing-kanavan elementit?
- Miten ohjeistaa henkilöstöä whistleblowing-kanavaan liittyen?
- Millaisista rikkomuksista voidaan ilmoittaa?
- Miten erotella lain piiriin kuuluvat ja kuulumattomat ilmoitukset, ja miten niiden kohtelu eroaa toisistaan?
- Miten huomioida yt-neuvotteluvelvoite ilmoituskanavan käyttöönotossa?
- Missä määrin ilmoituskanavan hallinnan ja siihen liittyvät tehtävät voi ulkoistaa?
- Mitkä ovat yhteisen alustan käyttämisen mahdollisuudet?
- Miten ilmoituskanava voidaan järjestää konserneissa?
- Kuka voi toimia ilmoitusten vastuutahona ja kuka ilmoitusten käsittelijänä?
- Miten huomioidaan ilmoituskanavan tietosuojavelvoitteet?
Kenelle?
Yksityisen ja julkisen sektorin asiantuntijoille, esim.
- asianajajille ja muille juristeille
- compliance-ammattilaisille
- organisaatioiden johdolle sekä
- henkilöstöhallinnossa ja sisäisessä tarkastuksessa työskenteleville.
Koulutuksen osallistuja saa:
- Monipuolisen ja käytännönläheisen kahden tunnin webinaarikoulutuksen onnistuneen Whistleblowing-kanavan luomisesta.
- Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille ennakkoon sekä koulutuksen aikana webinaarin chatissa (Lähetä ennakkokysymyksesi: asiakaspalvelu.koulutukset@edita.fi).
- Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
- Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).
Ohjelma
13.00 Tervetuloa koulutukseen!
13.05 Whistleblowing: onnistunut ilmoituskanava
Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, ja Suvi Knaapila, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
- Hyvän whistleblowing-kanavan elementit
- Henkilökunnan ohjeistus whistleblowing-kanavaan liittyen
- Lain piiriin kuuluvat ja kuulumattomat ilmoitukset ja niiden kohtelun eroavaisuudet
- Yt-neuvotteluvelvoite ilmoituskanavan käyttöönotossa
- Ilmoituskanavan hallinnan ja ulkoistuksen mahdollisuuset
- Yhteisen alustan käyttämisen mahdollisuudet
- Ilmoituskanavan järjestäminen konserneissa
- Ilmoituskanavan vastuutahot ja ilmoitusten käsittelijät
- Ilmoituskanavan tietosuojavelvoitteet
15.00 Webinaari päättyy
Alennukset & Edut
- Edilexin käyttäjät: -15% koodilla EDILEX
- Creditan käyttäjät: -15% koodilla CREDITA
- Julkisen sektorin edustajat: -15% koodilla JULKINEN
- Juristiliiton jäsen: -20% koodilla JURISTILIITTO
Alennuskoodien alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.
Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.
Ryhmäetuhinnan saa, kun samasta organisaatiosta ilmoitetaan monta osallistujaa samalla kertaa.
Haluaisitko tilata omalle organisaatiollesi räätälöidyn koulutuksen? Tutustu tilauskoulutuksiimme.