Mikä on automaattinen päätös hallinnossa? Millaisista asioista voidaan päättää automaattisesti? Millä edellytyksillä automatisoitu toimintaprosessi voidaan ottaa käyttöön? Mitä asioita automatisoidusta toimintaprosessista on dokumentoitava ja miten?
Julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskeva laki tuli voimaan toukokuussa 2023. Ennen lain voimaantuloa käytössä olleille ratkaisumenettelyille sovelletaan 18 kuukauden siirtymäaikaa. Siirtymäajat päättyvät vuoden 2024 loppuun mennessä, joten nyt on viimeistään oikea aika perehtyä automaattisen päätöksenteon oikeisiin menettelyihin.
Julkisessa hallinnossa automaattisen päätöksenteon hyödyt ovat tunnistettu pitkään. Uudistus mahdollistaa hallintoasian ratkaisemisen automaattisesti siltä osin kuin ratkaiseminen ei edellytä kyseistä asiaa koskevaa tapauskohtaista harkintaa. Kinkkiseksi kysymykseksi nousee kuitenkin usein, milloin kyseistä sääntelyä sovelletaan eli milloin kysymys on laissa tarkoitetusta automaattisesta ratkaisumenettelystä. Tässä koulutuksessa pureudumme Tomi Voutilaisen johdolla uuden sääntelyn soveltamiseen ja sen haastekohtiin.
Koulutuksessa käsitellään mm. seuraavia asioita:
- Mikä on automaattinen päätös hallinnossa – sääntelyn soveltaminen hallintoasioihin?
- Milloin hallintoasian sisältävä toimintaprosessi voidaan automatisoida?
- Millä edellytyksillä toimintaprosessi voidaan automatisoida?
- Kenellä on vastuu, kun päätös tehdään automaattisesti?
- Mitä asioita automatisoidusta toimintaprosessista on dokumentoitava ja miten?
- Millä edellytyksillä automatisoitu toimintaprosessi voidaan ottaa käyttöön?
- Miten automatisoidun toimintaprosessin läpinäkyvyys on toteutettava?
- Mitä asioita on huomioitava digitaalisiin palveluihin toteutettavassa automaatiossa?
Kenelle?
Koulutus sopii julkisen hallinnon tietohallintojohtajille, prosessinomistajille sekä tietojärjestelmien kehittäjille, testaajille sekä toimittajille.
Koulutuksen osallistuja saa:
- Asiantuntevan ja monipuolisen koko päivän koulutuksen automaattisesta päätöksenteosta.
- Koulutuksen ohjelmaan merkityt ateriat lähiosallistujille.
- Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille ennakkoon sekä koulutuksen aikana (Lähetä ennakkokysymyksesi: asiakaspalvelu.koulutukset@edita.fi).
- Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
- Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen). Kun haluat ottaa palvelun käyttöösi, toimi näin.
Alennukset & Edut
- Edilexin käyttäjät: -15% koodilla EDILEX
- Creditan käyttäjät: -15% koodilla CREDITA
- Julkisen sektorin sekä yleishyödyllisten yhteisöjen edustajat: -15% koodilla JULKINEN
- Juristiliiton jäsen: -20% koodilla JURISTILIITTO
Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.
Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.
Ryhmäetuhinnan saa, kun samasta organisaatiosta ilmoitetaan monta osallistujaa samalla kertaa.