Mitä tietoja henkilöstöstä saa kerätä? Miten kauan tietoja saa säilyttää? Mitä tulee huomioida terveystietojen käsittelyyn liittyen? Mitä tulee huomioida viestinnässä? Millaiseksi valvonta ja sanktiomenettely on muodostumassa? Miten koronavirustilanne vaikuttaa tähän kaikkeen, vai vaikuttaako? Miten tietosuoja toteutuu ns. whistleblowing-järjestelmissä?
Webinaarikoulutus vastaa ajankohtaisiin kysymyksiin ja käytännön ongelmakohtiin työelämän tietosuojasta. Saat kattavan kuvan henkilöstöhallinnon ja esimiesten roolista ja velvollisuuksista tietosuoja-asetukseen liittyen. Webinaarissa käydään läpi työsuhteen elinkaaren mukaisesti henkilötietojen keräämistä, säilyttämistä ja hävittämistä.
Sisältöä peilataan myös koronaviruksen aiheuttamaan erikoistilanteeseen ja huomioitavia asioita nostetaan tarpeen mukaan. Koronaviruksen osalta käsitellään erikseen kuitenkin työnantajan oikeus mitata kuumetta, koronavirukseen liittyvien tietojen oikeusperuste ja liikkumisen seuraamista koskevien tietojen käsittely pääpiirteissään.
Kouluttajina toimii työelämän tietosuojan asiantuntija Leena Alapuranen sekä työoikeuden asiantuntija Maria Penttilä. Saamme kattavan kuvan voimassaolevan tietosuojalainsäädännön vaatimuksista henkilöstöhallinnon näkökulmasta.
Asiantuntijat käyvät aihetta läpi dialogisesti toisiaan täydentäen.
Saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia uusia vastuita ja velvollisuuksia EU:n tietosuoja-asetus on tuonut?
- Mitä tietoja työntekijästä tai työnhakijasta saa kerätä?
- Miten kerättyjä henkilötietoja saa käyttää?
- Kenelle tietoja voi luovuttaa? Kenelle työntekijää koskevista tiedoista saa kertoa?
- Miten koronavirustilanne vaikuttaa tietosuojakäytäntöihin?
- Mitä oikeuksia rekisteröidyllä on, ja miten ne toteutuvat käytännössä?
- Miten erityistä on huomioitava tietosuojan näkökulmasta työpaikan ilmiantojärjestelmissä (whistleblowing)?
- Miten tietopyyntöihin vastataan? Tuleeko rekisteröidylle luovuttaa esimerkiksi sähköpostit, joissa on hänestä maininta?
- Terveystietojen käsittely – missä voi mennä mönkään?
- Miten tietoja tulee säilyttää ja kuinka kauan?
- Entä jos kuitenkin mokataan? Mitä tiedetään sanktiomenettelystä meillä ja Euroopassa?
Kenelle?
Webinaari on suunniteltu erityisesti ajatellen henkilöstöhallinnon asiantuntijoita ja esimiehiä.
Se sopii myös henkilöstölakimiehille, työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille ja lakimiehille, työoikeuslakimiehille sekä muille työelämän tietosuojan ja työlainsäädännön parissa työskenteleville.
Koulutus kuuluu HR & tietosuoja -webinaarisarjaan
Ohjelma
9.00 Tervetuloa koulutukseen!
9.00 Tietosuoja-asetuksen yleiset periaatteet henkilöstöhallinnossa
- Yleistä tietosuojasta ja erityisesti tietosuoja-asetuksesta
- Tietojen käsittely rekrytoinnissa
- Tietojen käsittely työsopimusta tehtäessä ja työsuhteen aikana
- Tietoja käsittelevien henkilöpiiri
- Terveydentilatiedot
- Koronavirustilanne ja tietosuoja
- Tietojen käsittely työsuhteen päättymisen yhteydessä
- Tietojen säilyttäminen
- Rekisteröidyn oikeudet
- Yhteistoimintamenettely
- Seuraamukset
11.00 Webinaari päättyy
Alennukset & Edut
- Edilexin käyttäjät: -15% koodilla EDILEX
- Creditan käyttäjät: -15% koodilla CREDITA
- Julkisen sektorin edustajat: -15% koodilla JULKINEN
- Lakimiesliiton jäsen: -20% koodilla LAKIMIESLIITTO
Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.