Etätyöstä on koronapandemian myötä tullut uusi normaali. Etätyön tekemiseen liittyy riskejä, jotka työnantajien on syytä tunnistaa.
Millaisia tietoturvariskejä syntyy, kun esimerkiksi asiakastietoja viedään kotiin ja kun työnantaja ei voi kontrolloida, keitä tiloissa liikkuu? Mitkä ovat työnantajan vastuut työtilojen järjestelyistä, tietoturvasta ja tietosuojan huomioimisesta? Kuka vastaa, jos tapahtuu tietovuoto? Entä miten suojella etätyöntekijää?
Etätyön tekeminen edellyttää työnantajan ja työntekijän välistä luottamusta. Toimiston ulkopuolella työskentelyn edelleen jatkuessa työnantajan on syytä varmistaa, että tietosuojaan liittyvät ohjeistukset ja järjestelmät ovat kunnossa.
Työoikeuden ja tietosuojan asiantuntijat vastaavat koulutuksessa käytännönläheisesti mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Etätyö nyt yleistä – miten tunnistaa ja hallita tietosuojaan liittyvät riskit?
- Mitkä ovat työnantajan vastuut työtilojen järjestelyistä, tietoturvasta ja tietosuojan huomioimisesta?
- Mitä riskejä liittyy erilaisiin etäkokousympäristöihin (Zoom, Hangouts, Teams jne.)?
- Kenen vastuulla on, jos tapahtuu tietovuoto?
- Millä tavoin työnantajan tulisi ohjeistaa työntekijöitään etätöissä?
- Tietojen käsittely – maantieteelliseen sijaintiin liittyviä kysymyksiä?
- Entä mitä vastuita työnantajalla on työntekijään nähden? Voiko työntekijän pakottaa etätöihin ja käyttämään etäyhteyttä, jossa voi näkyä yksityiselämän alueelle kuuluvia asioita? Voiko työnantaja pakottaa työntekijät etätöihin?
- Miten työnantaja huolehtii etätyössä työntekijän terveydestä ja turvallisuudesta kuten työergonomiasta ja työn oikean tasoisesta kuormituksesta?
- Miten työntekijän työaika määräytyy etätyössä?
- Tulisiko työnantajan laatia etätyöohje ja mitä asioita siinä tulisi huomioida?
- Mitä on huomioitava vakuutusturvan kannalta?
Kenelle?
Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja esimiehille. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:
- Esimies
- Henkilöstöpäällikkö
- Henkilöstöjohtaja
- HR-asiantuntija
- Työoikeuslakimies
- Henkilöstölakimies
Voit osallistua webinaariin helposti omalla tietokoneellasi. Webinaarin chattitoiminnolla voit esittää kouluttajille mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Voit lähettää kysymyksiä ennakkoon tai milloin tahansa koulutuksen aikana. Webinaari tallennetaan, joten mikäli et pysty katsoa tallennetta livenä, on sinulla mahdollisuus katsoa tallenne myöhemmin.
Webinaari on osa HR & tietosuoja -webinaarisarjaa, joka koostuu seuraavista webinaareista:
- 7.9. Tietoturva, tietosuoja ja muut etätyön erityiskysymykset – tunnista työnantajan riskit
- 14.10. Henkilöstöhallinnon tietosuoja
Voit ilmoittautua koko webinaarisarjaan täällä.
OHJELMA
9.00 Tervetuloa koulutukseen!
9.05 Etätyöskentelyn perusedellytykset ja huomiot
- Edellytykset etätyöhön siirtymiselle / määräämiselle
- Tietoturva etätyössä
- Tietosuoja etätyössä
- Vakuutusturva etätyössä
- Etätyöohjeistus
10.20 Työntekijän suojelu etätyössä
- Fyysinen ja henkinen työsuojelu (mm. työergonomia, oikeantasoinen kuormitus, työn häiriötekijät)
- Työaikakysymykset (työpäivän pituus ja työajan sijoittelu)
- Työntekijän yksityisyyden suoja
11.00 Koulutus päättyy
Alennukset & Edut
- Edilexin käyttäjät: -15% koodilla EDILEX
- Creditan käyttäjät: -15% koodilla CREDITA
- Julkisen sektorin edustajat: -15% koodilla JULKINEN
- Lakimiesliiton jäsen: -20% koodilla LAKIMIESLIITTO
Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.